INTERVIU Teodora Buga, manager comunicare AMCOR: “Prin intermediul AMCOR Awards, reuşitele consultanţei în management din România vor concura cu cele de la nivel internaţional”

Anul 2013 marchează o premieră pentru piaţa de consultantă din România: organizarea primei ediţii a concursului naţional AMCOR Awards, care contează ca şi ca etapă de calificare pentru prestigioasa competiţie internatională Constantinus Award.

Cei mai buni consultanti in management din Romania se vor “duela” în finala cu reprezentantii Marii Britanii, Chinei, Norvegiei, Austriei şi ai altor ţări cu tradţie în domeniu.

Conceptul de Constantinus Award a fost dezvoltat de către UBIT, Asociaţia Profesională a Consultanţilor în Management şi IT din Austria, în 2003. Mai multe detalii despre aceste competiţii ne oferă Teodora Buga, manager de comunicare AMCOR.

 

Conceptul de Constantinus Award a fost dezvoltat de către UBIT, Asociaţia Profesională a Consultanţilor în Management şi IT din Austria, în 2003. Ne puteţi descrie o scurtă istorie a acestui concept  precum şi valorile pe care le promovează acest concurs?

Constantinus Award a fost dezvoltat de către UBIT, Asociaţia Profesională a Consultanţilor în Management şi IT din Austria ca o dorinţă a acestei organizaţii de a promova pe piaţa de consultanţă excelenţa în consultanţă în management şi în serviciile de IT. Pe parcursul timpului, Constantinus Award a devenit recunoscut ca fiind singurul concurs pentru serviciile  „knowledge based” din Austria, primind chiar din partea Guvernul Federal al Austriei titlul unic de calificare pentru Premiul de stat federal "Consulting - Consultanţa în Management şi Tehnologia Informaţiei".

În ceea ce priveşte valorile promovate de acest concurs, acestea sunt similare cu cele pe care şi AMCOR Awards îşi propune să le promoveze pe piaţa de consultanţă în management din România: standarde calitative înalte, o comunicare eficientă între client şi consultant precum şi inovarea în domeniul consultanţei în management şi de afaceri.

Datorită unei bune funcţionări a mecanismului Constantinus Award dezvoltat de către UBIT, acesta a fost preluat de către ICMCI (Consiliului Internaţional al Institutelor de Consultanţă în Management) şi FEACO (Federaţia Europeană a Asociaţiilor de Consultanţă) şi transpus în concursurile Constantinus International, organizat la nivel internaţional respectiv Constantinus European Awards, desfăşurat la nivel european.

Constantinus Award, Constantinus International, Constantinus European Awards respectiv AMCOR Awards au obiectivul de a celebra relaţia dintre client şi consultantul în management precum şi de a promova pe piaţa de management (la nivel naţional respectiv internaţional)  exemple de succes din acest domeniu.

Cum credeţi că va fi primită organizarea etapei  naţionale  a AMCOR Awards de către firmele de consultanţă în management din România?

Sperăm că bine, având în vedere că AMCOR Awards reprezintă o recunoaştere a serviciilor prestate pe piaţa de afaceri din România.

AMCOR Awards – „Recunoaşte excelenţa în consultanţă în management din România” se  adresează consultanţilor individuali şi companiilor de consultanţă membre AMCOR care deţin o reputaţie excelentă pe piaţa de afaceri din România şi care au adus o contribuţie importantă în promovarea standardelor profesionale ridicate în acest domeniu şi deţin evaluări excepţionale din partea partenerilor lor de afaceri.

Prin intermediul acestui concurs, AMCOR îşi propune să premieze misiunile de consultanţă în management şi de afaceri care au reuşit să promoveze în mediul de afaceri din România standarde calitative înalte, o comunicare eficientă între client şi consultant precum şi inovarea în domeniul consultanţei în management şi de afaceri.

Informaţii despre AMCOR Awards (regulament, procedura de evaluare şi juriu) le găsiţi accesând site-ul AMCOR, www.amcor.ro , secţiunea AMCOR Awards.

Care vor fi avantajele obţinute de către AMCOR ca urmare a organizării AMCOR Awards? Dar pentru piaţa de consultanţă în management din România? Consideraţi că o recunoaştere a bunelor practici în consultanţă ar conduce la o profesionalizare a domeniului?

Pentru AMCOR organizarea acestui concurs al excelenţei în domeniul consultanţei vine cu o serie de avantaje. În primul rând AMCOR va intra în „clubul asociaţiilor profesionale de la nivel internaţional” care au dezvoltat deja un astfel de program şi anume: Austria, Franţa, Ungaria, Elveţia, Slovenia, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii. Astfel, prin intermediul acestui concurs reuşitele consultanţei în management din România vor concura cu cele de la nivel internaţional.

În timp sperăm ca AMCOR Awards să devină un nou brand al Asociaţiei aşa cum sunt: Atestarea Naţională a firmelor membre, CMC - Certificarea internaţională pentru consultanţii seniori şi Cursul "Consulting - Skills, Tools & Ethics". În cele ce urmează vă voi spune câteva cuvinte despre fiecare în parte.

Procedura de Atestare Naţională se adresează firmelor de consultanţă membre AMCOR, dar şi persoanelor fizice autorizate, şi are ca rol profesionalizarea pieţei de consultanţă din România, procedura de (re)atestare fiind organizată după modelul asociaţiilor europene, membre în FEACO (peste 25 de asociaţii din Europa). Firmele atestate AMCOR  reprezintă o elită care se bucură de o reputaţie sporită pe o piaţă de consultanţă în care activează o mare varietate de consultanţi în management.

CMC (Certified Management Consultant) reprezintă Certificarea internaţională oferită de AMCOR  pentru consultanţii seniori. Este standardul de calitate în consultanţă recunoscut global în 47 de ţări, inclusiv din cele mai mari pieţe: SUA, UK, Germania, China, Japonia, Australia dar şi în cea mai mare parte a ţărilor din UE, inclusiv în noile ţări membre. Mai exact, titlul de CMC este recunoscut în toate ţările a căror institute naţionale de consultanţă sunt membre ICMCI, International Council of Management Consultants Institutes. În România doar AMCOR este acreditată să ofere acest titlu.

Atunci când iniţialele CMC urmează numele unui consultant, aceasta înseamnă că persoana respectivă îndeplineşte cele mai înalte standarde de profesionalism şi etică în consultanţa în management.

 În cele din urmă, cursul "Consulting - Skills, Tools & Ethics"  este un program de training conceput şi organizat de AMCOR  cu scopul de a oferi consultanţilor juniori o înţelegere de ansamblu asupra consultanţei în management prin intermediul unor trainerii  care provin din firme de consultanţă româneşti de top.

În ceea ce priveşte impactul pe care AMCOR Awards îl va avea asupra pieţei de consultanţă în management, ne dorim ca prin promovarea bunelor practici din acest domeniu să mai spulberăm din prejudecăţile şi stereotipurile care mai circulă în mediul de afaceri legate de activitatea şi de profesia de consultant în management.

Rolul consultantului în management ar trebui să fie perceput de către client conform viziunii domnului Ilie, consultant senior în cadrul companiei Eurograph Ram Impex (firmă membră AMCOR), şi anume ca un „mediu de familie” al companiei. În calitate sa de „medic de companie” consultantul este alături de beneficiarul său, va asigura un comportament etic şi profesionist, va păstra cu rigurozitate confidenţialitatea dialogurilor (simptome, cauze, diagnostic, tratament specific) şi va participa solidar cu el la succesul aplicării “tratamentului”.

Numiţi principalele motive pentru care o firmă de consultanţă în management s-ar înscrie în acest concurs al excelenţei în domeniul consultanţei, AMCOR Awards?

În primul rând pentru ceea ce reprezintă AMCOR Awards şi anume Recunoaşterea excelenţei în consultanţă în management din România şi pentru valorile pe care acest concurs le promovează pe piaţă:  standarde calitative înalte, o comunicare eficientă între client şi consultant precum şi inovarea în domeniul consultanţei în management şi de afaceri.

Câştigarea etapei naţionale, AMCOR Awards va aduce atât pentru firma de consultanţă cât şi pentru consultantul în management care a realizat proiectul câştigator un plus de notorietate pe piaţă. Pentru consultant va fi şi o recunoaştere a expertizei pe un anumit domeniu din management precum şi un atu în CV-ul său şi pentru imaginea sa de profesionist.

De asemenea, AMCOR Awards reprezintă o bună oportunitatea de a realiza un networking puternic în cadrul comunităţii de consultanţi în management atât la nivel naţional, în cadrul AMCOR, cât şi la nivel internaţional, în cadrul ICMCI şi FEACO.

Un alt motiv ar fi consolidarea relaţiei dintre client şi consultantul în management. Participarea la AMCOR Awards reprezintă şi o muncă în echipă cu clientul pentru care s-a realizat misiunea de consultanţă. Clientul va fi inclus în fiecare etapă a concursului: în etapa de completare a documentaţiei pentru AMCOR Awards dar şi în etapa de evaluare a proiectului.

Câştigătorul AMCOR Awards va reprezenta România în etapa internaţională Constantinus International şi va candida alături de canditaţii Marii Britanii, Chinei, Norvegiei, Austriei etc. pentru marele premiu.

 

Consideraţi că în momentul de faţă, consultanţa în management practicată în România este comparabilă cu cea din Europa Occidentală? Unde s-ar clasa România în raport cu celelalte ţări din Europa de Est?

Prezenţa substanţială pe piaţa marilor firme internaţionale de consultanţa în management, creşterea continuă a numărului de firme româneşti cu reputaţie confirmată atât din activitatea internă cât şi din prestările pe alte pieţe au determinat creşterea competiţiei la nivele crescute de profesionalism şi o evoluţie pozitivă a  consultanţei în management practicată în România, care este acum comparabilă sub aspectul cerinţelor şi a standardelor  calitative cu cea din Europa Occidentală.

La nivelul FEACO, ICMCI ca şi în întâlnirile cu reprezentanţii organizaţiilor profesionale a consultantilor din celelalte ţări ale Europei de Est, consultanţa în management şi de afaceri din România este apreciată pentru dinamism şi orientarea spre profesionalism.