„Cea mai bună decizie a fost să mă abţin” – interviu Manager Express cu Alin Munteanu, project manager la Eunitas Consulting, firmă membră AMCOR

Cea mai grea decizie pentru un manager poate fi să se abţină, consideră Alin Munteanu, project manager în cadrul companiei Eunitas Consulting. În cadrul unui interviu acordat Manager Express, Alin Munteanu a povestit că, în cadrul discuţiilor cu diferiţi clienţi, a trebuit să înveţe să nu vorbească nici prea mult, dar nici prea puţin, ci să menţină acel echilibru atât de greu de atins.

În ceea ce-i priveşte pe oamenii pe care îi are în subordine, Alin Munteanu este convins că un feedback lunar îi ajută pe aceştia să se perfecţioneze, să realizeze unde se situează şi care este evoluţia lor, în timp, în cadrul companiei.

1. V-aţi luat atestatul profesional de manager de proiect în anul 2011. De atunci şi până acum, care au fost cele mai mari provocări în coordonarea unei echipe de oameni?

Activitatea în managementul proiectelor am început-o mult mai devreme, în anul 2008, odată cu implicarea directă ca expert achiziţii publice în diferite proiecte finanţate din fonduri nerambursabile. Făcând parte din diferite echipe de specialişti, bine pregătiţi în domeniile lor de activitate, am dobândit în decursul anilor experienţă în mangementul proiectelor, astăzi fiind considerat „un bun manager de proiect”.

2. Câţi oameni coordonaţi în prezent şi care a fost cea mai mare echipă pe care aţi coordonat-o?

În prezent, compania Eunitas Consulting, în cadrul careia lucrez, îmi oferă privilegiul de a face parte dintr-o echipă ambiţioasă, cu initiaţive şi dornică de afirmare. Cei 21 de membri ai echipei îmi dau posibilitatea de a învăţa şi dobândi în fiecare zi noi cunoştinţe. Ceea ce apreciez cel mai mult la echipa mea este faptul că rezultatul muncii depuse este definit de calitate, corectitudine şi integritate în spiritul legislaţiei, nu contrar acesteia.

Ca să punctez şi partea a doua a întrebării dvs., cea mai mare echipă din care am făcut parte şi pe care am coordonat-o a fost în cadrul C.N.A.D.N.R., unde m-am ocupat de atribuirea contractelor de achiziţie publică.

3. Ce calităţi trebuie să aibă un bun manager?

Din perspectiva mea, calităţile care definesc un bun manager şi un lider eficient nu sunt doar nişte cuvinte şi definiţii pompoase, extrase dintr-o carte sau revistă de bussiness, ci cred cu tărie că orice persoană care îşi propune le poate învăţa, experimenta şi dobândi în timp.

La un moment dat se spunea că, pentru a fi lider, trebuie să te naşti lider, să te naşti cu acele calităţi care să reprezinte „cheia” succesului. Ei bine, vă pot spune că eu am „construit” tot ceea ce sunt astăzi, printr-un proces continuu de studii, perfecţionare şi, cel mai important, de experimentare şi punere în practică. Chiar dacă certificarea, sau, ca să citez un bun prieten şi un mentor, de altfel, „patalamaua”  în acest domeniu am reuşit să o obţin abia în 2011, funcţia de lider de echipă mi-a fost atribuită, fară să mă aştept, undeva în 2008, unde am descoperit că leadership-ul atrage după sine o comunicare clară despre ţeluri, responsabilitate, performanţă, aşteptări şi reacţii, că liderul este, de asemenea, legătura dintre echipă şi organizaţie şi trebuie să aibă abilitatea de a negocia eficient şi de a-şi utiliza puterea de convingere atunci când este cazul, pentru a asigura succesul echipei şi al proiectului.

Cum nimănui nu-i plac liderii negativişti – pentru că descurajează, în principiu, oamenii își doresc să lucreze cu un lider entuziast şi care are o atitudine pozitivă, iar, mai mult, membrii unei echipe de proiect vor să se simtă utili. Şi cum entuziasmul este contagios, majoritatea persoanelor au tendinţa de a urma un om care le spune că lucrurile sunt realizabile şi nu cele 100 de motive pentru care acel lucru nu poate fi făcut. Bineînţeles, aici intervine competenţa, pentru ca nimeni nu se alătură cauzei cuiva dacă nu crede că acea persoana ştie exact ce face şi, ca să te poţi numi competent, trebuie să demonstrezi că ai abilitatea de a provoca, inspira, promova şi încuraja.

În strânsă legătură cu cele povestite mai sus, trebuie puse în scenă integritatea, empatia, calmul şi echilibrul, iar printre cele mai importante lucruri pe care un lider ar trebui să le ţină minte este că acţiunile lui, şi nu cuvintele, stabilesc modalitatea de lucru pentru echipă, că fiecare membru al echipei este îndreptăţit la propriile sentimente, idei şi istorie emoţională și totodată că nu trăim într-o lume perfectă, unde toate proiectele sunt livrate la timp, încadrate în buget, sau nu apar diferite probleme. În acele momente trebuie să profite de incertitudinea şi haosul produs de schimbare, să reformuleaze o nouă imagine a viitorului și să aducă o nouă viziune care va stabili direcţia proiectului şi a echipei.

4. Consideraţi că dumneavoastră întruniţi aceste calităţi?

Tind să cred, aşa cum am spus şi mai devreme, că am reuşit să dobândesc şi să întrunesc aceste calităţi datorită efortului depus până acum în cadrul proiectelor în care am fost implicat. Evident, ca orice om, sunt supus greşelilor. Dar, consider că din greşeli se poate învăţa foarte mult.

5. Cum reuşiţi să vă ţineţi oamenii motivaţi?

Încrederea este un element esenţial în relaţia dintre un lider şi echipa sa. Îmi place să cred că fac bine aplicând un sfat primit acum ceva timp, şi anume că „Un bun manager este un pic leneş”. Adică, prin intermediul acţiunilor pe care le întreprind faţă de echipa pe care o coordonez – cât de mult le verific şi le controlez munca, cât de mult deleg sarcinile şi cât de mult le permit oamenilor să se implice în proiectele companiei – este modul prin care le arăt şi acord încrederea.

Consider că indivizii care nu sunt capabili să aibă încredere în alţi oameni eşuează ca lideri şi vor fi mereu doar nişte micro-manageri care vor face toată munca ei înşişi.

Chiar dacă am impus anumite standarde în ceea ce priveşte comportamentul etic, calitatea muncii noastre, un set de valori şi principii bine stabilite, mă ajută faptul că şi eu mă conformez în aceeaşi măsură cu ei în aplicarea lor, astfel motivându-i să îşi dorească mai mult de la ei şi să pună în joc cele mai bune „cărţi” pe care le au de oferit.

6. Cum reuşiţi să păstraţi talentele în companie?

Un om ajunge să fie cu adevărat talentat în profesia sa doar prin simplul fapt că ceea ce face, face cu plăcere. Recunosc, pentru tipul acesta de persoane, concurenţa este ceea ce îi motivează și le captează cu adevărat atenţia, iar mie îmi place să ofer echipei mele noi provocări de fiecare dată când am ocazia. Un bun exemplu  al unei astfel de provocări este să îi implic în proiectele cele mai dificile pentru că, de-a lungul timpului, am observat că acestea le aduc şi cele mai mari satisfacţii.

În cadrul Eunitas Consulting, în cele 2 locaţii în care activăm, Bucureşti şi Satu Mare, organizăm diferite concursuri, care poate par mărunte, însă mereu sunt „gustate cu succes”. Echipa este provocată, inspirată, iar recompensele în urma acestor activităţi încurajează şi stimulează conceptul de „Toţi pentru unul şi unul pentru toţi”.  Acest tip de activităţi a legat prietenii puternice, în timp, şi astfel, pot să mă bazez pe membrii acestei echipe că nu ar renunţa la companie în favoarea altor beneficii.

7.Oferiţi feedback angajaţilor? Dacă da, cât de des şi cum se întâmplă asta?

Da, ofer feedback, îmi place să cred că este ceva constructiv şi consider că o evaluare lunară îi ajută în mod direct să realizeze unde se situează, care este evoluţia lor, în timp, în cadrul companiei şi, de altfel, le arată implicarea şi aportul propriu adus proiectelor, companiei şi experienţei lor ce îi ajută la construirea propriului CV.

8. În calitate de manager, cum vă raportaţi la oamenii cu care lucraţi? Care este atitudinea dumneavostră faţă de ei?

Atitudinea reprezintă totul în relaţia pe care o construieşti cu membrii echipei tale şi îmi place să fiu colegul din această echipă. Mă implic în tot ceea ce facem noi, ca echipă.

9. Care a fost cea mai grea decizie pe care a trebuit s-o luaţi în calitate de manager?

Cea mai grea decizie… a fost să mă ABŢIN. Fiind mai entuziast de fel şi dornic de a povesti din experienţa dobândită la întâlnirile cu diferiţi clienţi, am constatat că, indiferent de activitatea pe care aceştia o desfășoară, întâi le asculţi nevoile, fără să intervii. Este posibil ca aceştia să nu cunoască domeniul în care tu activezi atât de bine, poate chiar deloc, altfel nu ar mai avea nevoie de tine. Ori, dacă mă abţin prea mult, o să mă cam roadă pe dinăuntru. Dacă vorbesc prea mult şi fără sfială, risc să rămân fără oameni în jurul meu. În consecinţă, calea de mijloc este cea mai bună, chiar dacă este dificil să găseşti un echilibru în materie de abţineri.

10. Care a fost cea mai importantă lecţie pe care aţi învăţat-o în această poziţie?

Lecţia din care am învăţat că, fiecare om, prin felul lui de a fi, are de oferit întotdeauna ceva, iar schimbul de experienţă şi informaţie este un câştig pentru ambele părţi implicate. Această poziţie de lider mi-a oferit posibilitatea de a interacţiona în mod direct cu foarte multe persoane, astfel având un real avantaj pentru că am putut dobândi, poate, de 2 ori mai multe cunoştinţe decât în oricare altă poziţie.